Mephala

2016-05-11
18:08:45

I'm not here for your entertainment You don't really want to mess with me tonight Just stop and take a second I was fine before you walked into my life

Vem är du man som tar dig rätten att stirra på henne helt skoningslöst utan några som helst hämningar. Vem är du man som tar dig rätt att objektifiera henne utan en tanke på att du återskapar patriarkala mönster ini absurdum. Vem är du man som tar dig rätten att bedöma hennes kropp, utseende och tro dig ha beslutsrätt i vad som är attraktivt eller ej. Tror du på fullaste allvar att vi är intresserade av att veta vad som faller sig i dina ögon? Kanske du är helt allvarlig då du tar dig rätten att ge oss din åsikt som om du stod över oss och förkunnar hur en riktig kvinna bör vara, som om vi inte visste det redan själva genom den kvinnofientliga media som hatar våra kroppar så att vi konsumerar mera. Du kanske trodde att du gör det av vänlighet att berätta vad som i vår kropp faller dig i smaken eller inte. Jag är mest förundrad över att du tar dig den rätten att skrika ut dina åsikter till någon som inte ber om det. Mitt utseende, min kropp, mina kläder och mitt smink är min ensak, inte din och den dynga du uttrycker vägrar stanna kvar på min teflonklädda del av hjärnan som behandlar manliga objektifierade åsikter.

 Du kanske tror att dina blickar som åker upp och ner för hennes kropp är något att vara tacksam över, men tro mig, det är äcklande och ännu en gång, vi vill inte ha kunskap om dina tankar, lustar eller åsikter. Objektifieringen som du bedriver bevisar inget huruvida vi duger eller ej bara din inkompetens att tänka steget längre och visa respekt för dina medmänniskor. Jag skulle kunna dra klassikern om hur du vill att dina döttrar ska bli behandlade, men ärligt talat, svaret lär snabbt bli något annat än hur du beter dig för tillfället. Men det är knappast för en framtida dotter eller existerande dotter som du ska välja att visa människor respekt och lägga ner dina sexistiska handlingar. Det kallas förnuft och är inte vidare svårt att anamma.

 Jag kräver inte att du ska bli feminist för det har du inte tankeförmåga till och det lär krävas år av upplysning och information för att få dig att förstå var i dina handlingar och ord du gör fel. Det skulle främst ta år att övertyga dig att feminist inte är ett manshatarord eller något som är negativt. Istället ber jag dig bara lyfta blicken och sluta se dig själv den allsmäktiga guden som får dela ut domar om kvinnors utseende till höger och vänster. Håll dina imbecilla och inkompetenta tankar för dig själv.

 Det som det handlar om i slutändan är att vi ska få ett levnadsutrymme utan att bedömas för våra kroppar och utseende. Vi ska kunna leva och verka i en värld där vi blir tagna för vår kompetens och vårt agerande snarare hur många kilon vi gått ner efter förlossningen. Våra valkar, bröst, magar eller val av smink ska inte ens finnas på agendan, vare sig hos oss eller hos er. Så länge som ni glor, värderar, kommenterar och tar er rätten att bedöma oss så kommer vi fortsätta dra tröjan skamset över magen och gå på vartenda idiotiskt bantningstips som tidningarna kastar över oss. Vi kommer fortsätta köpa dyra saker för att tillfredsställa en imaginär publik och vi kommer fortsätta gå runt rädda att få kommentarer fällda för hur vi ser ut snarare än hur vi agerar. Det kapitalistiska skitsamhälle vi lever i går hand i hand med det patriarkala. De göder varandra och de hetsar varandra att köpa mer, upprätthålla sjuka strukturer och aldrig låta kvinnor vara nöjda med sig själv.

 Låt oss vara. Låt oss vara ett subjekt istället för ett objekt. Sluta tro er ha rätten över vad som är estetiskt vackert hos en kvinna. Backa för fan.

 

Krossa patriarkatet.   

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: